Crisi energètica i quart cinturó

01/07/2010 | 1 comentaris

Zoom Ampliar / Més imatges

L'any 2005, un important equip d'experts encapçalats per Robert L. Hirsch (un dels principals assessors del govern d'EUA en temes energètics) van publicar l'informe Peaking of World Oil Production: Impacts, Mitigation and Risk Management. L'objectiu de l'estudi era preveure el moment de màxima producció de petroli, a partir del qual l'oferta no podrà seguir l'evolució de la demanda, i analitzar-ne els impactes, les polítiques de mitigació necessàries i els riscos per a la societat americana que se'n deriven. La investigació es va desenvolupar per encàrrec del govern d'EUA, i arribà a unes importants conclusions que, penso, haurien de ser considerades.
En primer lloc afirma que s'arribarà al peak-oil en algun moment entre la data de publicació de l'informe i un termini màxim de 20 anys. Cal tenir en compte que la majoria d'estudis el situen entre 2010 i 2020, però es fa impossible predir amb exactitud quan s'esdevindrà, per les incerteses en les dades de referència.
Per altra banda, es conclou que els problemes derivats d'aquesta situació no seran temporals sinó estructurals i s'afirma que aquest és un tema que requereix una atenció immediata i seriosa per part dels governs.
El peak-oil crearà un greu problema de proveïment de combustibles líquids per al transport i una important elevació dels preus, i això crearà problemes especialment greus en els països industrialitzats. En els països en desenvolupament serà molt pitjor.
El petroli és el combustible bàsic per a l'accionament dels sistemes de transport, i aquest és vital pel funcionament de la societat, per tant, els problemes en el proveïment repercuteixen de forma directa en el funcionament del sistema econòmic i de la societat en el seu conjunt. Davant aquesta situació l'informe proposa cinc línies d'actuació, que s'han d'engegar almenys una dècada abans del peak-oil, a saber: millora de l'eficiència dels vehicles (cotxes híbrids), millora de les tecnologies d'extracció de petroli, explotació dels petrolis no convencionals, liqüefacció del carbó (conversió del carbó en petroli) i liqüefacció del gas. En essència s'intenta millorar l'explotació dels recursos i de convertir tots els recursos energètics fòssils en combustibles líquids.
Parlant clar, es tracta senzillament de "fer tot el necessari perquè res canviï". En altres paraules: s'han d'explotar totes les vies perquè el model actual de mobilitat privada per carretera continuï i perquè el sistema econòmic i social basat en el creixement econòmic sostingut no es vegi alterat. En aquest intent la humanitat malbaratarà uns recursos energètics imprescindibles, que podrien facilitar l'evolució cap a una organització sostenible de la societat.
En aquests moments ens estem començant a enfrontar als problemes globals relacionats amb el caràcter limitat dels recursos disponibles al planeta. No és la primera vegada que això succeeix en la història de la humanitat. Existeixen experiències en les quals les societats han hagut de prendre decisions relacionades amb la pròpia supervivència, per exemple a la Illa de Pasqua, on la societat va encertar a prendre decisions catastròfiques que van accelerar els processos de deterioració i caiguda, la construcció dels coneguts Moais (escultures de pedra típiques d'aquesta illa) en la ultima etapa de la societat va ser una d'aquestes decisions (més informació, J.Diamond, llibre Col·lapse).
És ben possible que en el futur algú miri cap enrere i reconegui que la construcció de grans infraestructures, com al Vallès el Quart Cinturò, van ser simplement "els moais" de la nostra civilització, i el malbaratament massiu dels recursos energètics escassos del planeta per alimentar un sistema de transport absolutament ineficient.

Juan Martínez
ADENC-GPENAT

 

Comentaris

#1 http://coachsfactoryoutletonl

http://coachsfactoryoutletonline.webs.com/ coach factory outlet online
http://www.newmichaelkorspurses.net/ cheap michael kors purses
http://www.mk-mmichaelkorsoutlet.net/ michael kors outlet usa
http://www.guccishoesoutletfactory.net/ gucci shoes uk
http://www.northsfaceoutletonline.net/ north face jackets outlet
http://www.monsterobeats.net/ beats by dre pro
http://www.coach-storeonline2013.net/ coach store online
http://coachoutletsusa.tumblr.com/ coach outlet online
http://www.coachbagsc.com/ coach outlet online coach outlet
http://coachfactoryshop.webs.com/ shop.coachfactory.com coachfactory.com/shop
http://michaelkorssale.tumblr.com/ michael kors usa michael kors outlet online

Envia un nou comentari

  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Més informació sobre opcions de format

Mollom CAPTCHA (play audio CAPTCHA)
Tecleja els caràcters que veus a la imatge. Si no ho pots llegir, desa el formulari i es generarà una nova imatge. Pots usar majúscules i minúscules.