Èxit de participació a la tercera Festa del Riu

23/04/2012 | 0 comentaris

El pallasso Pau Pèrrim Pèssim fent xalar la mainada i els adults. Autor: David Comino

Zoom Ampliar / Més imatges

Documents adjunts:

Plantació de lliris grocs i joncs al gorg pels peixos. Autor: David CominoEstirar la corda estimula el treball en equip. Al riu, però, tot hauríem d'estirar cap a la mateixa banda. Autor: David CominoMarc Soto (Agrupament Escolta Xaloc), guanya el 1r Concurs d'extracció de canya amb 14 Kg de rizoma. Autor: David CominoLa coral Cantaires de Can Feu en el seu mini concert. Autor: David CominoLes danses dels Gegants de la Concòrdia i Sabadell davant uns capgrossos que ja són granotes. Autor: David Comino

Més de 800 persones de totes les edats participen a la tercera Festa del Riu (Sabadell).

La col·laboració de diverses entitats, a més del suport de l'Obra Social d'Unnim Caixa, permet oferir un programa divers que ajuda a entendre la funció i estat de l'ecosistema del Ripoll, alhora que informar de les accions que s'impulsen per recuperar-lo.

Alguns dels mecenes que ha aportat fons al projecte "Fes Reviure el Ripoll!" a través de la campanya amb Verkami també participen a la Festa i retornen el relleu als padrins de parcel·les.

Mentre ahir l'estat espanyol començà el seu compte anual del dèficit ecològic, els participants a la Festa del Riu mostraren de nou el seu compromís per recuperar part del dèficit ecològic que té Sabadell i el seu entorn amb el Ripoll.

 

La Festa del Riu

Malgrat el temps insegur, han estat més de 800 persones les que aquest diumenge 22 d'abril han participat a la 3a Festa del Riu, organitzada per l'ADENC, dins del projecte de recuperació ecològica del riu "Fes reviure el Ripoll!".

Les activitats s'han iniciat a les 9 del matí amb una passejada ornitològica seguint el curs del riu i han continuat amb una sèrie d'itineraris de temàtiques diferents com la geologia del riu, la vegetació de ribera característica d'aquest indret, la història dels molins de Sabadell (a càrrec de l'Associació "Amics del Ripoll"), la visita la depuradora terciària (a càrrec de l'Ajuntament de Sabadell) i la visita guiada al llarg del tram del projecte. Els més petits ha pogut participar en diferents tallers i jocs (curses de cargols, trencaclosques...), organitzats pel Grup d'Esplai l'Esparver, i en el taller per conèixer els petits animals del riu, a càrrec de l'Associació Habitats (Projecte Rius).

Durant la jornada també s'ha aprofitat per acabar el gorg que es va construir el mes de febrer i que ha de servir com a refugi de peixos quan hi hagi fortes avingudes d'aigua. Al voltant del gorg s'han plantat joncs i lliris grocs per fer l'indret més atractiu per la fauna, i al fons del gorg s'han posat algunes plantes aquàtiques que permetin els peixos i les larves amfibis amagar-se dels seus depredadors. Cal destacar que, en les diferents sortides d'observació d'amfibis que s'han anat organitzant els mesos de març i abril, hem pogut constatar la presència de peixos en el gorg, en concret de bagra; així mateix, hem pogut comprovar que les 5 basses comencen a ser colonitzades per macroinvertebrats, com larves d'insectes, la qual cosa és un bon senyal, ja que aquests petits animalons són l'aliment de granotes i gripaus.

Aquest any cal destacar també com a activitat el 1rr Concurs d'extracció de rizoma de canya americana; la canya americana és una espècie invasora que impedeix el creixement de la vegetació pròpia del riu i és molt difícil d'eliminar. Tot i les diverses jornades de treball organitzades per tal d'eliminar-la, hem comprovat que la manera més efectiva és extreure'n la seva arrel, o rizoma, impedint-li que torni a rebrotar. Amb aquest concurs, en el qual han participat una trentena de persones, hem volgut fer una mica més atractiva aquesta activitat, molt feixuga per altra part. Els guanyadors del concurs han estat l'equip format per les famílies Villar-Nieto en la categoria de pes acumulat amb peces petites, amb un total de 7,4 kg, i en Marc Soto, de l'Agrupament Escolta Xaloc, en la categoria de peça única, amb un rizoma espectacular de 14kg.

Durant tot el dia, les exposicions "Així és el Quart Cinturó" i "Fes reviure el Ripoll! Un projecte de recuperació ecològica del riu, un projecte de ciutat" han acompanyat la presentació d'una tira còmica sobre el projecte. Aquesta tira còmica ha estat realitzada per l'il·lustrador sabadellenc Luna.

Després de les activitats i itineraris s'ha repartit xocolata i melindros per tothom, elaborat per "Les mares xocolateres" i han seguit les actuacions de la coral Cantaires de Can Feu, el Pallasso Pau Pèrrim Pèssim, els Gegants de la Concòrdia, els Gegants de Sabadell i els Tabalers Bruixes del Nord.

 

Visita dels mecenes i continuïtat dels apadrinaments

Durant la festa s'han començat a repartir les recompenses als 80 mecenes que han fet un donatiu a través de la plataforma Verkami, dins el marc de la campanya de micromecenatge que va iniciar l'ADENC el 17 de març i que havia d'aconseguir la quantitat mínima de 2000 € en 40 dies. Els diners recaptats, 2275 serviran per continuar finançant el projecte.

Tot i això, aquest diumenge encara han aparegut nous padrins per les 1000 parcel·les amb què s'han fragmentat les gairebé 4 hectàrees de l'àmbit del projecte. Aquesta campanya d'apadrinament encara continua en actiu: 15 euros per apadrinar una parcel·la i així contribuir a cobrir el cost de les plantes necessàries per recuperar 40 metres quadrats.

 

El dèficit ecològic i el Ripoll

Ahir, coincidint amb el Dia de la Terra i la Festa del Riu, l'estat espanyol entrà en el compte anual de dèficit ecològic. És a dir, ahir s'esgotà la biocapacitat de l'estat espanyol: gastem més del que produïm i emetem més CO2 del que podem absorbir en un any. En sentit figurat, tot el que consumim ho manllevem d'altres zones de la terra, de manera que s'evidencia que el sistema de vida que tenim no és viable. Cada ciutadà necessita 5,4 hectàrees a l'any per obtenir els recursos necessaris per viure. No obstant, només en disposem d'1,6. El dèficit ecològic se situa en 3,8 hectàrees. O creixem en superfície (cosa més que improbable) o reduïm de manera significativa els recursos que consumim. Els comptes, més que mai, nets. N'assumim la responsabilitat?

I si això és així a nivell general, no cal oblidar que el deute que Sabadell i el seu entorn té amb el riu Ripoll sobrepassa qualsevol càlcul anual. L'actuació de recuperació ecològica que impulsa l'ADENC al Ripoll necessita 5 anys d'esforços addicionals perquè comenci a donar resultats clars, sempre que altres condicionants ambientals hi ajudin (climatologia, però també gestió de residus, pressió humana...). Avui, tot i que ja portem 3 anys i escaig de projecte en execució, l'estat ecològic del Ripoll en aquest tram continua sent pèssim. Recordem que només estem actuant en 500 metres dels 39,2 Km del curs principal del Ripoll, sense comptar els més del 180 dels seus afluents. Administracions i societat civil encara tenim molta feina per fer. Us hi apunteu?

 

Agraïments

L'ADENC vol agrair públicament la col·laboració a la 3a Festa del Riu de: Ajuntament de Sabadell, Amics del Ripoll, Bruixes del Nord, Campanya Contra el Quart Cinturó, CFRS Torreferrussa, CIPO SSCL, Coral Cantaires de Can Feu, Creu Roja de Sabadell, Grup d'Esplai l'Esparver, Gegants de la Concòrdia, Gegants de Sabadell, Mares xocolateres, Pallasso Pau Pèrrim Pèssim, Projecte Rius (Associació Hàbitats), Xalest i Xaloc.

Aquest projecte impulsat per l'ADENC compta amb el suport de l'Obra Social d'Unnim Caixa.

 

 

ADENC-EdC

El Vallès, 23 d'abril de 2012

Adjunt fotografies de la Festa del Riu. Autor: David Comino.

 

Més informació:

ADENC 937 171 887 correu@adenc.cat www.adenc.cat fesreviurelripoll@gmail.com

Uneix-te al Facebook: Fes reviure el Ripoll

 

NOTA 1: enllaç amb el cartell aquí

NOTA 2: enllaç amb el tríptic de la Festa del Riu aquí

NOTA 3: enllaç amb el vídeo de promoció "Ens hi dones un cop de mà?" aquí

NOTA 4: visiteu virtualment l'exposició "Fes reviure el Ripoll! Un projecte de restauració ecològica, un projecte de ciutat" clicant aquí

NOTA 5: podeu veure la presentació del projecte "FES REVIURE EL RIPOLL!" aquí

NOTA 6: properes convocatòries aquí

 

Comentaris

Envia un nou comentari

  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Més informació sobre opcions de format

Mollom CAPTCHA (play audio CAPTCHA)
Tecleja els caràcters que veus a la imatge. Si no ho pots llegir, desa el formulari i es generarà una nova imatge. Pots usar majúscules i minúscules.