Foment malbaratarà 1,6 milions d’euros en la reforma de dues estacions que oficialment han de ser traslladades

12/04/2016 | 0 comentaris

Des del final de l’andana de Renfe a Sant Cugat es visualitza la llunyania amb FGC, que discorre sobre el túnel del fons.

Zoom Ampliar / Més imatges

Intercanviador vertical entre Metro i S-Tog (Rodalies) a Flintholm, Copenhague.SANT CUGATRUBÍ

La PTP, la Federació ECOM, l'ADENC i Via Vallès volem denunciar la imminent despesa de 813.444,46 euros i 794.698,10 euros per adaptar les estacions de Renfe de St. Cugat i Rubí respectivament, tot i la previsió oficial d'anul·lar-les per fer unes de noves que evitin el quilòmetre de transbordament actual fins a FGC (vegeu mapes annexos). L'enllaç actual entre Renfe i FGC requereix més d'un quart d'hora a peu i en el cas de Rubí discorre per vorals de carretera sense adaptar. Al cas de St. Cugat existeixen voreres però ofereixen uns desnivells poc confortables. En cap cas es poden considerar estacions d'enllaç ni molt menys d'ús universal.

El trasllat d'estacions per crear un senzill, vertical i accessible per a tothom entre Renfe i FGC està previst al Pla Director d'infraestructures de l'Autoritat del Transport Metropolità i parcialment al Pla de Rodalies de Barcelona del Ministeri de Foment. Es tracta d'una obra de baix cost, a realitzar en superfície, i a executar de forma annexa a les estacions d'FGC d'Hospital General (Rubí) i de Volpelleres (St. Cugat) construïdes expressament per enllaçar amb Renfe. Tanmateix aquests nous intercanviadors són històricament defensats pels moviments socials, ambientals i econòmics del Vallès, com són la PTP, l'Adenc i Via Vallès.

Els intercanviadors Renfe-FGC a Hospital General (Rubí) i de Volpelleres (St. Cugat) són estratègics per millorar la mobilitat entre el Baix Llobregat, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental, ja que enllacen la línia transversal no radial R8 (Martorell - Granollers) amb els més de 750.000 habitants servits per les múltiples estacions d'FGC a Terrassa, Sabadell, Rubí, Sant Quirze i Sant Cugat. La manca d'aquests intercanviadors redueix dràsticament la demanda potencial de la línia R8 de Rodalies i lamina l'eficiència d'una xarxa de transports radial que no pot treballar en xarxa a les comarques del vallès, on el 80% de la mobilitat és de caràcter intern.

Pel que fa les millores d'accessibilitat resulta incomprensible que es vulgui executar obres (construir ascensors, recréixer andanes, col·locar paviment podotàctil, instal·lar megafonia...) a estacions que han de desaparèixer mentre un important percentatge de la xarxa de Rodalies està encara sense cap tipus de solució d'accessibilitat, com des de fa anys denuncia la Federació ECOM.

Exigim al Ministeri de Foment i a Renfe l'aturada immediata d'aquestes obres per destinar les inversions a estacions que no estiguin pendents de ser abandonades i requereixin mesures per garantir l'accessibilitat universal i el dret a la mobilitat a totes les persones, a fi d'acomplir la legislació i normativa vigent d'àmbit català, espanyol i europeu. Recordem que el termini màxim per assolir aquest grau d'accessibilitat al transport públic és desembre del 2017.

També instem al Ministeri de Foment a acabar la seva part dels intercanviadors com fes la Generalitat de Catalunya en temps passats.

Dades de contacte

Ricard Riol Jurado (PTP)   info@transportpublic.org   636 384 097
Laia Serra (Federació ECOM)   comunicacio1@ecom.cat   934 515 550
Manel Larrosa (ADENC)   mlarrosa@coac.net   609 754 142
Josep Alberich (Via Vallès)   viavalles@gmail.com   678 678 666

Des del final de l'andana de Renfe a Sant Cugat es visualitza la llunyania amb FGC, que discorre sobre el túnel del fons. Oficialment això és un enllaç Renfe - FGC.

 

Comentaris

Envia un nou comentari

  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Més informació sobre opcions de format

Mollom CAPTCHA (play audio CAPTCHA)
Tecleja els caràcters que veus a la imatge. Si no ho pots llegir, desa el formulari i es generarà una nova imatge. Pots usar majúscules i minúscules.