Passejada creativa a Castellar del Vallès. “Biodiversifiquem l’entorn escolar; Replantegem la ciutat”

Rosanna Fontanet, pintora membre del col·lectiu Filagarsa i del grup d’Art i Natura de l’ADENC, ens apropa a la natura de la ciutat des d’una mirada creativa.

 

Inici de la passejada creativa davant de l’Església de Sant Esteve de Castellar.

 

Relacionat amb el projecte «Biodiversifiquem l’entorn escolar; Replantegem la ciutat», la Rosanna Fontanet del grup d’Art i Natura ha realitzat una passejada creativa de formació de professorat a Catellar del Vallès.

El fet que l’itinerari de les passejades creatives el porti a terme una artista, du a possibilitar noves i enriquidores eines d’observació i apropiació integrativa del paisatge que ens envolta. Durant les dues hores que ha durat l’itinerari, hem compartit una mirada cap a la natura que envolta el poble de Castellar del Vallès.

Per poder fer aquest exercici ens hem parat a observar els petits paisatges naturals que tenim en els nostres carrers, i que molts cops ens passen desapercebuts. Si ens aturem a contemplar aquests paisatges podem trobar petites joies naturals en els carrers, que a primera vista semblen només grisos.

 

Racons,
Trobem una petita planta que creix en un mur i ens recull cap a un espai íntim.

 

Molts cops, la natura acaba fent-se lloc enmig del teixit urbà d’edificis i carrers. En aquest cas, la parietària s’aferra a les parets d’una façana prop de l’Església de Castellar del Vallès.

 

El nostre silenci,
És un exercici d’observació i concentració on mana la mirada, l’olfacte, l’oïda i el tacte.

 

Els diminuts paisatges que podem trobar en petits racons de la ciutat ens regalen imatges de diversitat de formes, colors i d’ombres canviants.

 

Expandir la nostra mirada,
La poètica de la troballa. La nostra mirada es fixa amb la diversitat de verds.

 

Una sola mirada ens convida a observar els diferents tons de verd de la natura, dels diferents arbres i d’una mateixa planta.

 

Memòria,
Recollir els fruits de l’observació, conversar i compartir l’experiència.

 

Un cop finalitzat l’itinerari hem reflexionat de com podem traslladar aquesta visió més artística i reflexiva de la natura a l’aula amb els alumnes i el professorat. Aquest pot ser un exercici molt enriquidor en el procés educatiu, ajudant a aconseguir una nova mirada cap a la natura més propera que envolta la ciutat.

Amb aquesta formació esperem que el professorat hagi obtingut noves eines per poder continuar ensenyant a valorar l’entorn paisatgístic que envolta la nostra ciutat i a gaudir d’una manera conscient la natura del nostre entorn.

Escrit per  Gerard Codina

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *