L’ADENC fa millores per afavorir l’estat de la biodiversitat urbana de Castellar del Vallès

Aquest any 2019 l’ADENC ha iniciat el projecte «Biodiversifiquem l’entorn escolar, replantegem la ciutat» a Castellar del Vallès. Aquest és un projecte que té la voluntat de millorar l’estat de la biodiversitat urbana a partir de l’educació ambiental, la ciència ciutadana i el treball amb la ciutadania.

La conservació de la biodiversitat urbana és de vital importància si volem gaudir de ciutats saludables no només per la flora i fauna autòctona, sinó que també per tota la ciutadania. Diversos estudis mostren com les ciutats més verdes afavoreixen la salut dels seus habitants. La ciutat pensada pel vehicle privat i no pels vianants o el transport públic ha degradat de forma important la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat. Replantejar l’ús que els ciutadans fan de l’espai públic pot millorar molt la salut de les persones, però aquest no és l’únic problema. Estudis recents han demostrat com la falta de verd a les ciutats és la causa d’algunes malalties com la depressió o estrès. En aquest sentit l’ADENC ha iniciat la nova línia de treball de «Biodiversifiquem l’entorn urbà», on s’engloba aquest projecte, amb la col·laboració de diverses entitats: GEPEC-EdC, Urbanins, el CREAF i la UAB, i amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. Així, dins d’aquesta el projecte «Biodiversifiquem l’entorn escolar; replantegem la ciutat».

Nius artificial d’oreneta instal·lats a l’Escola el Sol i la Lluna.

 

Durant el curs escolar 2019-20 les escoles el Sol i la Lluna i Sant Esteve de Castellar del Vallès han participat d’aquest projecte. Després de tot un procés de cocreació on han descobert la biodiversitat present a la ciutat, molt més diversa de la que es pensaven (134 espècies de flora i fauna diferents), els alumnes han pensat i dissenyat diverses propostes per millorar l’estat de la biodiversitat present. Els elements dissenyats han estat hotels d’insectes, caixes niu, nius d’orenetes, menjadores per ocells i jardins d’aromàtiques, amb la intenció d’afavorir les espècies autòctones que viuen a la ciutat. Finalment aquests elements es van construir en una jornada on també van participar les famílies i el professorat dels dos centres, i s’han acabat instal·lant en els patis de les escoles, a l’espera que vinguin els primers visitants.

Diferents models d’hotel d’insectes instal·lats a l’Escola el Sol i la Lluna i l’Escola Sant Esteve.

Els hotels d’insectes, que és una de les actuacions duta a terme a les dues escoles, són unes estructures, que ofereixen refugi a diferents insectes, col·locant materials diversos que cobreixen les necessitats de les diferents espècies. Els insectes que acostumen a viure-hi són espècies beneficioses per la ciutat i el medi ambient: pol·linitzadors com les abelles i papallones, o depredadors de diverses plagues com les marietes i les aranyes.

Durant tot el procés s’ha animat als participants a aplicar algunes d’aquestes mesures als seus patis o balcons. Accions tan simples com la plantació d’unes quantes plantes aromàtiques o la instal·lació d’una menjadora durant els mesos d’hivern poden afavorir els insectes pol·linitzadors, que són tan importants pels ecosistemes, o als ocells que durant l’hivern s’alimenten de fruits i llavors i a l’estiu ens alliberen d’alguns insectes que ens són molestos, com els mosquits.

Taller de plantes aromàtiques.

 

Els municipis de Castellar del Vallès, Tortosa i Torredembarra han estat els primers on s’ha dut a terme aquest projecte, però en un futur, es vol traslladar aquest treball a molts altres municipis de Catalunya, per tal de millorar l’estat de les ciutats i de la seva biodiversitat. De moment, el pròxim any el projecte s’inicia al municipi de Sabadell, on va ser un dels projectes guanyadors dels pressupostos participatius Construint Ciutat 2019, on s’incorporaran alguns elements nous com el seguiment de la contaminació de l’aire als barris del nord de la ciutat mitjançant una prova pilot amb uns detectors i campanyes de ciència ciutadana.

Escrit per  Gerard Codina

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *